Quantcast
Bliatsou.gr
ΓΕΩΡΓΙΑ ΜΠΛΙΑΤΣΟΥ
Follow us

Search

  -  ΦΑΡΑΚΛΑΣ ΝΙΚΟΣ

Καθηγητής αρχαιολογίας

Η αναπαράσταση

Οραματιζόμουν να φύγω από την Αθήνα και να αλλάξω ολότελα ζωή.

Ήμασταν φρέσκοι με τη Ράνια και σύμφωνα με την επιθυμία της, θέλαμε μια περιοχή που να βλέπει θάλασσα, να είναι στο βουνό και να έχει και μια βελανιδιά. Επίσης, να είναι κοντά στην Αθήνα. Έτσι, βρεθήκαμε εδώ.

Για μένα ήταν και ιδεολογικό προσόν, ότι ήταν Κυκλάδες. Οι Κυκλάδες ήταν γοητευτικές για νέους αρχαιολόγους.

Στην αρχή το επιλέξαμε για μόνιμη κατοικία. Για κάποιο διάστημα αυτό προχώρησε, μετά δε γινόταν γιατί οι συνθήκες δουλειάς άλλαξαν.

Το σπίτι αυτό που είναι και της ζωής μας διέπεται από τις αρχές οικονομίας των υλικών, και αναπαραγωγής του περιβάλλοντος. Δεν πετάμε πράγματα, τα υλικά που χρησιμοποιήσαμε ήταν πεταμένα εδώ. Η ανακατασκευή του σπιτιού τα έπιπλα και η διακόσμηση, έγιναν εξ’ ολοκλήρου με υλικά που βρέθηκαν και μεταποιήθηκαν, παλιά ξύλα, τενεκέδες κλπ έγιναν ξύλινα τραπέζια, πάγκοι, φωτιστικά, καθρέφτες.

Τον κύριο λόγο στο σπίτι τον είχε η Ράνια, με την ιδιότητα του αρχιτέκτονα. Εγώ ασχολήθηκα με την αποκατάσταση του χώρου. Ξαναχτίστηκαν όλες οι πεζούλες, έγινε καθάρισμα, χτίσιμο, σιγύρισμα της παλιάς στέρνας ,έγινε νέα στέρνα, έτσι όλο το κτήμα συγυρίστηκε . Θυμάμαι όταν πρωτοήρθαμε στο κτήμα η Ράνια έψαχνε με ένα φαράσι να βρει λίγο χώμα για τη γάτα, μετά από όλες αυτές τις εργασίες που είχαν γίνει,το κτήμα είχε ένα γόνα χώμα παντού.

Το διάστημα αυτό θέλησα να μάθω και τους ντόπιους. Έκανα κάποιες επαφές.

Όλοι ήταν εγκατεστημένοι στη Χώρα και πολλοί λίγοι έμεναν στην εξοχή.

Υπήρχαν και λίγοι Αθηναίοι εκτός από τον Μαμόπουλο, που είχε πάρει ένα νερόμυλο στον Μυλοπόταμο ,ο Φασιανός, ο Σπεράντζας, ο Μυγάδης, ο Στεφάνου μέναν στη Χώρα.

Υπήρχαν και άλλοι φίλοι. Άρχισε, λοιπόν, η Τζια να γίνεται γνωστή. Αυτό με κάλυπτε για να μην αποξενωθεί κανείς από τον πολιτισμό.

Ασχολήθηκα ειδικευόμουν στην οικιστική δηλ. σχέση χώρου και κοινωνίας στα αρχαία χρόνια. Αυτό περιλάμβανε τον εντοπισμό των αρχαίων θέσεων. Ετοίμασα κάποιες αποτυπώσεις με την Χαρά Γεωργίου των εκκλησιών. Τέλος, ασχολήθηκα με την επανέκδοση για τα τοπωνύμια και τη διάλεκτο του τόπου.

Ήδη το ’74 επαναπροσλήφθηκα στην αρχαιολογική υπηρεσία, όταν ακυρώθηκε η απομάκρυνση μου από την υπηρεσία και παρέμεινα ως το ’76. όπου και παραιτήθηκα.

Η ιστορία είναι η κατασκευή αναπαραστάσεων για τα συγκεκριμένα ιστορικά φαινόμενα, αυτά που επιλέγουμε κάθε φορά. Η επιστήμη κατασκευάζει τις αλήθειες που κάθε εποχή έχει. Οι ρομαντικοί είχαν άλλες αλήθειες. Δε μπορούσαν ο ντανταϊσμός να υπάρχει στον 19ο αιώνα.

Αρχικά και λόγους συναισθηματικούς αγαπούσα τη γλυπτική και μάλιστα την αρχαϊκή. Μετά ασχολήθηκα με την οικιστική. Στην αρχή ασχολήθηκα στη Θήβα ως επιμελητής. Μετά ήρθε ο Παπαδόπουλος και έτσι διώχτηκα.

Μου πρότειναν τότε να μπω στο γραφείο Δοξιάδη.

Αυτή είναι η πρώτη μου ανταμοιβή που αντιστάθηκα στην υπηρεσία. . Εκεί λοιπόν, έκανα μερικές μονογραφίες οικιστής έπαιρνε ο καθένας μια περιοχή της αρχαίας Ελλάδας μελετούσε από πλευράς ιστορίας γεωγραφίας ,ιστορίας με την στενή έννοια και την ιστορία με την ευρεία έννοια και έφτιαχνε μια αναπαράσταση. Δημοσιεύτηκαν επτά δικές μου.

Είχα τη ευτυχία να έχω δάσκαλο τον σοφό ηττημένο αμφισβητία Κοντολέοντα. Ο δάσκαλός μου ήταν επηρεασμένος από τους ρομαντικούς, Γκαίτε και όλοι αυτοί οι γοητευτικοί. «Το ωραίο είναι εκτός τόπου και χρόνου», έλεγε ο δάσκαλος μου, το οποίο με επηρέασε πάρα πολύ. Η δεύτερη ανταμοιβή για τα φρονήματά μου, ήταν όταν ο μέντορας της Γερμανικής Αρχαιολογίας μου πρότεινε την υποτροφία, Humboldt που ήταν ερευνητική. Με την αποδοχή της υποτροφίας είχα την τύχη και το προνόμιο να αποκτήσω διαβατήριο, πράγμα που δεν είχα τη δυνατότητα πριν. Έτσι, λοιπόν, έμεινα στη Γερμανία για δύο εξάμηνα και πηγαινοερχόμουν τα σαββατοκύριακα σε ευρωπαϊκές πόλεις.

Παράλληλα έγραφα αρχαιολογικά συμπληρώματα έκανα επιμέλεια βιβλίων

Διατέλεσα 25 χρόνια καθηγητής στο Πανεπιστήμιο της Κρήτης.

Η Επιστήμη είναι η κατασκευή αναπαραστάσεων δηλ. κατασκευάζει τις αλήθειες που κάθε εποχή έχει με τις προκαταλήψεις και τις εικασίες της.

Η Ιστορία είναι η κατασκευή αναπαραστάσεων για τα συγκεκριμένα ιστορικά φαινόμενα. Τα φαινόμενα είναι πάρα πολλά. Επιλέγεις εκ προοιμίου πια πράγματα σε ενδιαφέρουν. Το πρόβλημα είναι να μην έρθεις σε αντίθεση με τα δεδομένα.

Τα Πανεπιστήμια σήμερα μετασχηματίζονται σε κέντρα προώθησης των οικονομικών ενδιαφερόντων .Χάνουν έτσι τον κοινωνικό τους ρόλο που είχαν ιστορικά επι χίλια χρόνια στην Ευρώπη και στον υπόλοιπο κόσμο. Εκτός από το μικρό ποσοστό των σοφών ,έβγαζαν ένα 60-70 τοις εκατό ανθρώπους που είχαν πληροφορηθεί τι είναι και τι δεν είναι η επιστήμη. Αυτό το στρώμα εξυπηρετούσε την υπόλοιπη κοινωνία να μην ψαρώνει από τις διάφορες χρήσεις της εξουσίας, γιατί η γνώση χρησιμοποιούταν μοιραία από κάθε εξουσία ως μέσο χειραγώγησης και τρομοκρατίας των άλλων. Όταν η κοινωνία είχε αυτό το στρώμα έκανε κάποια διήθηση κάποιο ξεσκαρτάρισμα. Δεν μπορούσε να είναι έτσι τελείως ναζιστική. Είναι χαρακτηριστικό ότι οι Ναζί υπέβαλαν την καθημερινότητα της ζωής ή του θανάτου εν ονόματι της γνώσης.